Το σχέδιο του ΥΠΕΘΟ για νέα αναβάθμιση από τους οίκους το 2026

Ακόμη μια αναβάθμιση της οικονομίας στη βαθμίδα BBB+ θέτει ως στόχο το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το 2026, θεωρώντας ότι θα την πετύχει λόγω της ταχύτητας αποκλιμάκωσης και του προφίλ του χρέους, το οποίο βελτιώνεται χρόνο με τον χρόνο. Στα θετικά των αξιολογήσεων του 2026 θα είναι η συνέχιση της υπεραπόδοσης της οικονομίας, με το πλεόνασμα να αναμένεται να προσεγγίσει το 4% του ΑΕΠ και το 2026, αλλά και ένας μεγάλος αριθμός μεταρρυθμίσεων να ολοκληρώνονται στο τέλος του επόμενου χρόνου.

Διαβάζεται σε 2 λεπτά
Πηγή: Capital

Του Τάσου Δασόπουλου

Τη δεύτερη αναβάθμιση της οικονομίας εντός της επενδυτικής βαθμίδας θα διεκδικήσει το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το 2026, με επιχειρήματα τη μείωση του χρέους κατά περίπου 8% του ΑΕΠ και την υπεραπόδοση της οικονομίας, με το πρωτογενές πλεόνασμα να αναμένεται να είναι για 3η συνεχόμενη χρονιά πολύ υψηλότερο, στην περιοχή του 4% του ΑΕΠ.

Με δεδομένο ότι η Ελλάδα έχει θέσει ως στρατηγικό στόχο την επαναφορά της οικονομίας στη βαθμίδα Α, όπου βρισκόταν η Ελλάδα πριν από την κρίση χρέους, στην κατεύθυνση αυτή το ΥΠΕΘΟ μένει προσηλωμένο στη μείωση του χρέους και την επόμενη χρονιά.

Το καθαρό υπόλοιπο του χρέους θα μειωθεί ως ποσοστό του ΑΕΠ κατά 7,7 ποσοστιαίες μονάδες, στο 138,2%, από 145,9% το 2025. Ως απόλυτο υπόλοιπο, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα μειωθεί κατά 3,5 δισ. ευρώ, στα 359,3 δισ. ευρώ, από 362,8 δισ. ευρώ που αναμένεται να φτάσει στο τέλος του 2025. Το κόστος των τόκων θα μειωθεί επίσης στο 2,9% του ΑΕΠ το 2026, από 3% το 2025.

Η Ελλάδα θα συνεχίσει να αποπληρώνει με σταθερό ρυθμό το διμερές δάνειο ύψους 52,9 δισ. ευρώ με την Ευρωζώνη, καταβάλλοντας το 2026 άλλη μία διπλή δόση ύψους 5,3 δισ. ευρώ, όπως αυτή που πλήρωσε τη Δευτέρα, με στόχο να εξοφλήσει το 2031, 10 χρόνια νωρίτερα από τη φυσική λήξη του.

Στο πλαίσιο της δυναμικής διαχείρισης, μέσα σε όλα τα άλλα, το πρώτο τρίμηνο θα έχει ξεκαθαρίσει και το θέμα με τα warrants που είχαν οι κάτοχοι των ομολόγων του PSI, δηλαδή της επιπλέον απόδοσης των "κουρεμένων" ομολόγων από τη στιγμή που το ΑΕΠ θα έφτανε τα 266 δισ. ευρώ και η ανάπτυξη το 2%.

Με την κίνηση αυτή, η οποία ξεκίνησε με μία πρόταση εξαγοράς την άνοιξη και κατέληξε σε αντιδικία στα αγγλικά δικαστήρια, το Δημόσιο απέφυγε να πληρώσει τόκους, οι οποίοι μπορεί να έφταναν τα 600 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση μέχρι και το 2042.

Ο σχεδιασμός για το 2026

Το ΥΠΕΘΟ θα έχει και την επόμενη χρονιά ένα μικρό δανειακό πρόγραμμα της τάξης των 8 δισ. ευρώ, ενώ θα έχει εξασφαλίσει και ένα τεράστιο απόθεμα ταμειακών διαθεσίμων που θα υπερβαίνει τα 30 δισ. ευρώ. Η μέση λήξη του χρέους αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί στα 16,3 χρόνια, θα είναι δηλαδή αρκετά υψηλότερη από την πλειοψηφία των χωρών-μελών της ΕΕ.

Σε μια προσπάθεια περαιτέρω επιμήκυνσης της μέσης διάρκειας του χρέους, ο ΟΔΔΗΧ αναμένεται να μετακυλήσει βραχυπρόθεσμο δανεισμό (με διάρκεια έως και ένα έτος) ύψους 1 δισ. ευρώ σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο δανεισμό. Αυτό θα γίνει με στόχο να έχουν περιθώριο να τοποθετηθούν στα ελληνικά ομόλογα περισσότεροι "καλής ποιότητας" επενδυτές, δηλαδή επενδυτές όπως τα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία αγοράζουν ομόλογα ως αποταμίευση και τα διακρατούν μέχρι τη λήξη τους, με αποτέλεσμα το "κλείδωμα" των αποδόσεων σε χαμηλότερα επίπεδα.

Το χαμηλό ύψος του δανειακού προγράμματος, σε συνδυασμό με τα ταμειακά διαθέσιμα, θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να διαλέγει για άλλη μία χρονιά τις συνθήκες και τα ποσά τα οποία θα δανείζεται μέσα στον χρόνο από τις αγορές.

Η προσπάθεια για την αναβάθμιση από τη βαθμίδα BBB, που είναι σήμερα η Ελλάδα, στη βαθμίδα BBB+, θα βοηθηθεί σημαντικά και από την απόδοση της οικονομίας, η οποία αναμένεται να είναι ανάλογη του 2024 και του 2025, με υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα, αύξηση των εισοδημάτων και ανάπτυξη πάνω από το 3% του ΑΕΠ.